Cultuurreis: München

München is een van de belangrijkste kunststeden van Europa! Wereldberoemd zijn de drie Pinakotheken, waarin meer dan zeven eeuwen aan kunst en geschiedenis wordt tentoongesteld! Bovendien is München de bakermat van de Duitse expressionistische beweging ‘Der Blaue Reiter’, waarvan Wassily Kandinsky en Franz Marc de beroemdste kunstenaars zijn.

Deze reis heeft plaatsgevonden in 2014 en in 2015.

Categorieën: ,

Voorbeeld dagprogramma.
Dag 1.
We vertrekken vanaf Schiphol en komen in de middag aan op vliegveld München. Een bus brengt ons naar de binnenstad. Onderweg passeren we al drie architectonische hoogstandjes: de Allianz Arena van Herzog & de Meuron (thuishaven van Bayern München), het BMW-Museum van Coop Himmelb(l)au en het Olympiapark van de Olympische Spelen van 1972. Deze middag bezoeken we de Neue Pinakothek, met vele negentiende-eeuwse parels van meesters als Turner, Friedrich, Delacroix, Millet, Manet, Cézanne, Van Gogh en Gauguin. Na afloop dineren we gezamenlijk bij het sfeervolle Zum Augustiner, waarna we door de bus naar ons hotel worden gebracht.

Dag 2.
In de ochtend maken we een uitgebreide stadswandeling langs o.a. de Asamkirche in overdadige rococostijl, de levendige Viktualienmarkt, het Altes en Neues Rathaus, de beeldbepalende Frauenkirche, en de Residenz met de Englischer Garten. Ook bekijken we moderne creaties als de indrukwekkende moderne Synagoge van München en de Fünf Höfe van Herzog & De Meuron. In de middag verdiepen we ons in het München van koning Ludwig I van Beieren, diens voorliefde voor de Klassieken en bezoeken we o.a. de Glyptothek met Ludwig’s indrukwekkende collectie aan Griekse en Romeinse beeldhouwwerken.

Dag 3.
We maken een daguitstap buiten de stad met de touringcar. We rijden door het prachtige landschap ten zuiden van München en beginnen met een bezoek aan een bijzondere Rococo-kerk in Diessen am Ammersee. Vervolgens rijden we naar de Starnberger See; aan de oever ligt het Buchheim Museum met een mooie collectie kleurrijke werken van Die Brücke-kunstenaars als Kirchner, Schmidt-Rottluff en Heckel. Daarna rijden we verder zuidelijk, naar Murnau am Staffelsee, waar Wassily Kandinsky en Gabriële Münter aan het begin van de twintigste eeuw een aantal idyllische jaren samen hebben doorgebracht. We bezoeken er het zgn. Russenhaus, het woonhuis van Gabriële Münter, en u krijgt de gelegenheid om zelf het Schlossmuseum te bezoeken of het plaatsje verder te verkennen. Na een smakelijk diner met prachtig uitzicht vertrekken we naar München.

Dag 4.
Vandaag staan er twee bijzondere kunstenaarsvilla’s op het programma. Allereerst het Lenbachhaus, de voormalige villa van de relatief onbekende Duitse schilder Franz von Lenbach. Diens villa zou worden ingericht als museum en toont sindsdien o.m. een wonderschone collectie werken van Blaue Reiter-kunstenaars als Kandinsky, Münter, Jawlensky en Klee. Tevens bezoeken we de Villa Stuck; het voormalige woonhuis van de Duitse Symbolistische kunstenaar Franz von Stuck, dat door de kunstenaar zelf als Gesamtkunstwerk is ontworpen; een lust voor het oog. Later die dag gaan we naar Schloss Nymphenburg met haar uitgestrekte park, de barokke zomerresidentie van de vroegere heersers van Beieren. De dag wordt afgesloten met een gezamenlijk diner bij het Hofbräuhaus; van oorsprong een Koninklijke bierbrouwerij en tegenwoordig een van de beroemdste en meest bezochte plekken van München.

Dag 5.
In de ochtend vertrekken we met de touringcar naar de moderne en populaire BMW-Welt, waar u de gelegenheid krijgt om zelf het museum te bezoeken. Indien mogelijk bezoeken we nadien de kleine Gotische kapel van Schloss Blutenburg. Na de lunch bekijkt u de prachtige collectie moderne en hedendaagse kunst van de Pinakothek der Moderne. Als de tijd het ons toestaat, bezoeken we aan het einde van de dag de Residenz, eeuwenlang de officiële residentie van de Beierse monarchen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de Residenz bijna geheel verwoest, maar in de afgelopen decennia is het complex prachtig gerestaureerd.  Aan het einde van de middag vertrekken we naar het vliegveld van München.